پمپ آب آتش نشانی

پمپ تامین کننده آب مصرفی اسپرینکلر و فایرباکس

  • وظیفه انتقال آب مورد نیاز سیستم اطفاء (فایر باکس و اسپرینکلر) از مخازن آب به عهده پمپ های موجود در پمپ خانه میباشد.

  • به صورت کلی بوستر پمپ آتش نشانی تشکیل شده از حداقل دو پمپ اصلی به همراه یک Jockey Poump با مشخصه عمومی Head بالا و دبی پایین!
  • حجم مخزن آب به همراه تعداد و مقدار آبدهی پمپ ها توسط شرکت مشاور بر اساس دستورالعمل و دسته بندی ساختمان (مساحت, ارتفاع و عمق بنا) محاسبه میشود.

  • استاندارد کنترلر و تامین برق پمپ ها نیز از قوانین خاص خود پیروی میکند که در محاسبات مد نظر قرار خواهد گرفت و سپس بعد از تاییدیه سازمان آتش نشانی اجرا میگردد.

  •  
  • مطابق استانداد جدید تمامی ساختمان های مکلف به اجرای سیستم اطفاء، میبایست در کنار الکترو پمپ اصلی از جوکی پمپ  (Jockey pump) نیز استفاده نمایند.

     

  • آتش کاویان ایمن جو در انتخاب الکترو پمپ های آبرسان سیستم اطفاء با بهرمندی از دانش و محاسبه به همراه تجربه جهت تامین این دست تجهیزات گرانبها از طریق تولید کنندگان معتبر به صورت مستقیم همراه با گواهی اصالت کالا اقدام میکند.

یک پیشنهاد:

وجود اقلام متفرقه و غیر اصل در بازار پمپ ها به نحوی هست که  هرچند پلاکی مبنی بر مشخصات فنی بر روی تمام پمپ ها نصب میگردد و حتی پوسته پمپ نیز مشابه پمپ مورد نیاز هست ولیکن زیر پوسته پمپ اجزا به مراتب ضعیف تر استفاده شده که در نتیجه باعث سوختن و یا عدم آب رسانی مطلوب و عدم تاییدیه تست پمپ آتش نشانی میشود.

پیشنهاد میشود جهت جلوگیری اتلاف هزینه مالی و زمانی خرید و نصب مجدد، تامین پمپ ها مورد نیاز پروژه به عهده شرکت آتش کاویان ایمن جو قرار گیرد.

پمپ های متداول مورد استفاده در زمینه آتش نشانی

Jet Pomp (جت پمپ – پمپ آب جتی) چیست؟

از انواع پمپ های آبرسان هست که در کاربری آن تامین فشار آب نسبت به میزان حجم آب اولویت وجود دارد.

بنابراین آبرسانی به بالاترین طبقات و بام نسبت به سایر انواع پمپ بهتر انجام میشود. توجه شود که هدف پر کردن مخزن بام نیست بلکه هدف خاموش کردن آتش است لذا آبدهی زیاد خود به تنهایی میتواند خسارت بار باشد.

jockey pump (جوکی پمپ ) چیست؟

معادل مفهوم پمپ پیشرو هست که زودتر از پمپ اصلی فعال میشود و در جهت جبران افت فشار جزئی ناشی از نشت آب و یا فعال شدن یک الی سه اسپرینکلر عمل میکند. حجم آبرسانی, هزینه نگهداری و تامین حجم آب کم تر نسبت به پمپ های اصلی دارند و در صورت ناتوانی جبران افت فشار پمپ اصلی وارد مدار خواهد شد.

اصطلاحات متداول حوزه طراحی و تهیه پمپ آب آتشنشانی

دبی پمپ (Flow Rate): مقدار حجم آبی که در واحد زمان از دهانه پمپ خارج میشود.

بنابراین مقدار دبی پمپ از تقسیم مقدار حجم سیال ( لیتر, متر مکعب و گالن) بر واحد زمان ( دقیقه, ساعت) بدست می آید.

هد (Head): بلندترین ارتفای که پمپ میتواند آبرسانی کند.

حجم مخزن دخیره آب آتش نشانی

پس از انتخاب نوع و تعداد پمپ آب آتشنشانی  میبایست محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی صورت گیرد که بر اساس موارد زیر انجام میشود.

  • – بر مبنای نوع دسته بندی ساختمان (S1-S2-S3)
  • – مشخص نمودن منطقه شهرداری احداث بنا در
  • – تعداد فایرباکس و تعداد اسپرینکلر (به تعداد نیمی از کل فایرباکس ها باید بتوانند به صورت همزمان به مدت 15 دقیقه آبدهی داشته باشند)

آدرس: خیابان آزادی – خیابان میمنت

تلفن: 125

ایمیل:  Info@Atashkavian.ir 

© کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت آتش کاویان ایمن جو میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط آتش کاویان ایمن جو