تهویه هوا و جت فن

ساپلای و اگزاست

  • شرکت آتش کاویان ایمن جو مشاور ,طراح و مجری سیستم اعلام و اطفاء حریق همراه شما خواهد بود در:
  • طراحی و کانال کشی و تامین و استقرار سیستم تهویه اضطراری هوا.
  • مهدنسین دپارتمان تخصصی تهویه هوا بر اساس استاندارد و تجربه اجرایی و بعد از بازدید میدانی اقدام به طراحی سیستم تهویه مطبوع هوا در هر دو بخش دهش و مکش میکنند.
  • محاسبات مسیر و ابعادی کانال شامل ملاحظات کاهش صدا تا حتی ابعاد دریچه ورودی و خروجی هوا میشود.
  • وجود سیستم تهویه اضطراری هوا در زمان وقوع آتش سوزی نقش بسزایی در موفقیت اجرای عملیات نیروهای امداد و آتش نشانی دارند. ابنیه ای نیازمند وجود سیستم ورودی هوا (Supply fan) و خروجی دود (Exhaust fan) هستند که بیش از طبقات منفی
  • این سیستم عموما در پارکینگ هایی با دسترسی کم به هوای آزاد اجرا میشوند و بر اساس سناریو حریق بعد از کشف دود توسط کاشف دود (Smoke Detector) و یا فعال شدن اسپرینکلر ها و یا اعلام انسانی توسط شستی این سیستم آن طبقه فعال میشود همچنین با استفاده از حسگر های های جانبی همانند مونواکسید کربن (CO) اقدام به تزریق هوای تازه و خروج دود و گاز سمی میکند.
  • لازم به ذکر هست که سیستم فن فشار مثبت که عموما در راه پله استفاده میشود نیز در همین گروه بندی قرار میگیرد.
  • سیستم تهویه هوا آتش نشانی نیز مانند سایر تجهیزات ایمنی و آتش نشانی بر اساس استاندارد های مقاومت در برابر حریق میبایست ساخته شده باشد .
  •  

کنترل نقشه ها با در نظر گرفتن کلیه جزئیات و با دید اجرایی انجام میشود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل وجود کانال های افقی و عمودی متعدد با ابعاد بزرگ در سامانه تهویه پارکینگ، اعمال تغییرات و اصلاحات پس از پایان مراحل ساخت ساختمان وجود نداشته و طراحی غیر اصولی می تواند منجر به بروز مشکلات اساسی در زمان اخذ تاییدیه نهایی سازمان آتش نشانی شود. لذا مقتضی است از ارائه نقشه ها به صورت طرح مفهومی و طرح اولیه، اکیداً اجتناب شده و زمان کافی جهت طراحی اصولی اختصاص یابد. ارسال نقشه های خام و فاقد جزئیات لازم منجر به درج اخطار و در صورت تکرار، منجر به حذف شرکت ارسال کننده مدارک از فهرست سازمان خواهد شد.

" گزیده ای از آیین نامه اجرایی سازمان آتش نشانی "

سیستم تهویه هوا آتش نشانی نیز مانند سایر تجهیزات ایمنی و آتش نشانی بر اساس استاندارد های مقاومت در برابر حریق میبایست ساخته شده باشد .

استفاده از جت فن به عنوان یکی از راهکار های تهویه هوا دارای مزیت اجرا ساده تر و کاهش استفاده از کانال کشی میباشد که گاها در تصرفاتی با محدودیت ارتفاع به عنوان تنها راهکار استفاده میشود.

استاندارد  F300: بر اساس استاندارد EN 13501 جت فن های تخصصی برای کاربری ها گوناگون (تونل, معدن, پارکینگ و … ) استفاده قرار میگیرد. مشخصه F300 از این استاندارد دارای کاربری آتش نشانی میباشد که حداقل استاندارد اجباری جت فن هست که بر مبنای آن امکان ادامه فعالیت به مدت یک ساعت در دمای 300 درجه و یا  دو ساعت در دمای 200 درجه را محیا میسازد.

اصطلاحات متداول حوزه طراحی و اجرای سیستم تهویه هوا

اگزاست فن: دستگاهی هست که هوا محیطی را مکش و به محیط دیگر دمش میکند

هوا دهی فن: مقدا هوای تزریق/تخلیه شده از دهانه فن بر حسب متر مکعب بر ساعت میباشد.

در طراحی سیستم تهویه غالبا حداقل توان فن مکش برابر با 1.5 و حداکثر 2 برابر سیستم دمش میباشد.

هد فن: میزان پرتاب هوا  در سطح و ارتفاع را شامل میشود. این پارانتر در زمانی که کانال اگزاست در بام و یا محلی که اختلاف سطح زیادی دارد مورد محاسبه قرار میگیرد.

آدرس: خیابان آزادی – خیابان میمنت

تلفن: 125

ایمیل:  Info@Atashkavian.ir 

© کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت آتش کاویان ایمن جو میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط آتش کاویان ایمن جو